Alle artikelen

Column: Hoeveel geïnteresseerde consumenten heb je nodig?

Als je de verpakking van een voedingsmiddel goed bekijkt staat er van alles op. Zoals het merk, de fabrikant, de hoeveelheid, houdbaarheid, barcode, ingrediëntenlijst, eventuele keurmerken, voedingswaarden. Deze voedingswaarden per 100 gram product (zoals energie, vet, waarvan verzadigd, koolhydraten, waarvan suikers en zout) geven informatie over wat erin het voedingsmiddel zit en hoe gezond het is. Het doel ervan is consumenten te helpen bij het maken van gezonde keuzes. Maar ja, wie kijkt ernaar? Hooguit 10-20% van de consumenten, en meestal niet eens in de winkel. Is dat erg?

Ongeveer een jaar geleden kondigde Minister Schippers aan dat er een Etiketwijzer-App komt, waarmee consumenten worden geholpen gezondere keuzes te maken. Het Voedingscentrum is ermee bezig. Maar hoeveel consumenten gaan zo’n App gebruiken? Geen miljoenen. Is dat erg?

Op dit moment gebruikt het Voedingscentrum de informatie die gekoppeld is aan de barcodes voor de Etiketwijzer-App. Levensmiddelenfabrikanten zijn verantwoordelijk voor de juistheid van die informatie. Althans, als die informatie op het etiket of op de website van de webshop staat. Een belangrijk probleem is dat veel informatie nog incompleet is of onjuist. Een groot probleem nu, vooral voor het Voedingscentrum. Hulp komt van de supermarkten. Zij hebben webshops en stimuleren hun leveranciers de juiste informatie aan te leveren.

Is het erg dat lang niet alle consumenten actief geïnteresseerd zullen zijn? Ik denk het niet. Waarom niet? Het beschikbaar maken van deze gegevens voor de consument, zal een belangrijke drijfveer zijn voor levensmiddelenfabrikanten om hun producten te verbeteren. Op die manier worden niet alleen de consumenten die actief geïnteresseerd zijn in informatie via het etiket of de Etiketwijzer App, maar ook de rest.

Annet Roodenburg – Lector Voeding en Gezondheid HAS Hogeschool