Alle artikelen

Consumenten besteden steeds meer aan biologische producten

Foto: Ekoplaza
Sector blijft groeien

Consumenten kiezen steeds vaker voor biologische producten. Het afgelopen jaar stond er bij 88,9% van de Nederlandse gezinnen wel eens biologisch eten op tafel. Dat is terug te zien in de omzet van biologische producten: in 2015 groeide deze met 11,8 procent. En deze groei zette zich in 2016 door.

Het aandeel van biologische producten in de levensmiddelenmarkt, steeg in 2016 naar 2,7% ten opzichte van 2,0% in 2013. Dit percentage lijkt klein, maar toch gaat het om een jaarlijkse groei van zo’n 10%, wat neer komt op zo’n 1,3 miljoen euro.

Zuivel is met 21% het meest verkochte product binnen het biologische segment, gevolgd door aardappelen, groente en fruit met 18%. De meeste biologische producten werden gekocht in de supermarkt, met een omzet van 586 miljoen euro. Bij de speciaalzaken werd zo’n 388 miljoen euro besteed.

Verklaring

De groei van de populariteit van biologische producten is op verschillende manieren te verklaren. Enerzijds neemt het aanbod van biologische producten in de schappen toe. Anderzijds richt de consument zich steeds meer op gezonde en duurzame voeding. We letten steeds meer op wat er op ons bord ligt en willen ook weten waar het vandaan komt. Ook de prijsverandering van biologische producten is mede verantwoordelijk voor de groei van de sector.

Kwaliteit en prijs

Ondanks de positieve cijfers is er nog altijd discussie over het feit of biologisch eten ook gezonder is? Volgens het Voedingscentrum is dit niet aangetoond. ‘Onderzoek naar individuele producten laat zien dat biologische producten in het algemeen minder resten van bestrijdingsmiddelen bevatten en soms minder nitraat dan gangbare producten. Zowel reguliere als biologische producten zijn veilig in gebruik.’

Ook over de prijs van biologische producten wordt veel gediscussieerd. ‘Biologisch is doorgaans duurder, maar dat is niet altijd zo’, aldus een woordvoerder van het Voedingscentrum. ‘Door schaalvergroting en hogere omzetsnelheden in supermarkten zijn de prijsverschillen kleiner geworden.’ Maar volgens biologische supermarktketen Ekoplaza schuilt daar juist ook het gevaar. Onlangs lanceerden ze een campagne om aandacht te vragen voor het feit dat de prijsdruk bij grote supermarkten de biologische teelt bedreigt. ‘Omdat steeds meer supermarkten biologische producten tegen budgetprijzen aanbieden dreigt de biologische landbouwsector in dezelfde reguliere systeemfout (red. als de reguliere landbouw) te vallen, waar de laagste prijs telt en niet de kwaliteit’, zo schreef Ekoplaza in een persbericht.

Volgens het Voedingscentrum is biologisch eten dan ook niet altijd de oplossing voor gezonder en goedkoper eten. ‘Als je voor je gezondheid keuzes wilt maken, dan kun je beter andere aanpassingen in je voedingspatroon doen, zoals meer groenten en fruit, noten en peulvruchten, minder vlees, minder alcohol en suikerhoudende dranken, en meer water en thee. Je bespaart dan ook nog in de kosten.’

Gecertificeerde bedrijven
Niet alleen aan de consumentenbestedingen is te zien dat de biologische sector groeit. Ook het aantal bedrijven dat binnen de sector actief is, is het afgelopen jaar flink toegenomen. Eind 2016 waren er 4066 gecertificeerde bedrijven. Deze zijn gecertificeerd door Skal, die namens het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie toeziet op de naleving van biologische productievoorschriften.

De groei is voornamelijk te zien in de handel en opslag, maar ook in de landbouw. Het afgelopen jaar is het aantal landbouwbedrijven na jaren van stabiliteit weer gegroeid. Van de 1831 geregistreerde bedrijven hebben er 1586 biologisch gecertificeerde processen.

Aan de groei van de biologische sector lijkt voorlopig dan ook nog geen einde te komen.

Bronnen: GFK, Bionext, Skal & Voedingscentrum.