Nieuwsberichten

Q-Point wint Food Valley Award

In Burgers Zoo wist Q-Point de voedselverspilling 75% te verminderen

Q-Point heeft de Food Valley Award 2016 gewonnen. Het Wageningse adviesbureau won de prijs met een concept waarmee voedselverspilling in de horeca en hospitality kan worden teruggedrongen.

Het bedrijf werkte onder meer met Burgers Zoo en Wildlands Emmen om de derving te reduceren. Andere partners in het project waren Wageningen UR en softwarespecialist Nostradamus.

In geval van Burgers lag de derving op 25 procent. Na de test met de software van Q-Point is deze aanzienlijk teruggedrongen, met zo’n 75 procent, zonder dat dit leidde tot minder omzet, aldus Q-point. De oplossing van food waste ligt duidelijk aan de front end: door beter te plannen, bijvoorbeeld op basis van bezoekgegevens, weersverwachting e.d., kunnen de keukens af met minder voorraden en leidt het uiteindelijk tot een lagere derving.

De jury spreekt van een ‘uniek initiatief met een groot potentieel’. ‘De aanpak van Q-Point blijkt echt te werken. Ze is breed toepasbaar en wordt, getuige de organisaties die zich al tijdens het innovatietraject bij het initiatief hebben aangesloten, positief ontvangen in de sector.’. Alleen al in Nederland wordt in de horeca naar schatting 51.000 ton (0,4 miljard euro) per jaar aan voedsel verspild.

De andere kanshebbers voor de Award waren Scelta Mushrooms met haar smaakversterker Scelta Accelerator (zoutreductie) en SensorSpot dat een flexibel systeem heeft ontwikkeld voor non- invasieve zuurstofmeting voor verpakkingen voor voedingsmiddelen.